مدیریت بازرگانی
مدیریت بازرگانی
commercial management

مدير يك دقيقه اي، مديريت ABC، سيستم  PRICE

كن بلانچارد، رابرت لوربر
 
مدير يك دقيقه اي :

بي گمان علاقمندان مديريت با آثار كن بلانچارد آشناهستند. بلانچارد "مجموعه اي دارد كه با هفت شروع مي شود"، مجموعه كتابهايي نوشته است كه از تكيه كلام و عنوان يك دقيقه در آنهااستفاده كرده است . شايد معروف ترين كتاب اين مجموعه در ايران ، كتاب مدير يك دقيقه اي باشد كه به فارسي ترجمه و منتشر شده است .از اين مجموعه تا سال 1996 بالغ بر هفت ميليون نسخه در دوازده زبان در سراسردنيا چاپ و پخش شده است . بلانچارد كتابهاي ديگري - تنها يا با كمك ديگران - نوشته است كه شايد معروف ترين آنها در ايران ، كتابي است كه با همكاري دكتر پال هرسي نوشته شده و مديريت رفتار سازماني نام دارد.

من، مديري يك دقيقه اي هستم.به اين دليل هم به خودم اين لقب را داده‌ام چون در مدت بسيار كوتاهي ،نتايجي بسيار بزرگ از افراد ميگيرم.

- چگونه مدير يك دقيقه اي اينكار را انجام مي دهد؟

در پشت موفقيتهاي او تنها سه راز نهفته است.

اولين راز: اهداف يك دقيقه اي

دومين راز: تمجيدهاي يك دقيقه اي

سومين راز :سرزنشهاي يك دقيقه اي

اهداف يك دقيقه اي :

1- توافق كردن روي اهداف

2- پي بردن به چگونگي عملكرد هاي صحيح 3

- نوشتن هر يك از اهداف بر روي يك ورق كاغذ و استفاده از كمتر از 250لغت براي تشريح آن.

4- خواندن هر يك از اهداف كه فقط يك دقيقه وقت نياز دارد و مرور مجدد آن در هر بار كه انجامش مي دهيد .

5- هر چند ساعت ، يك بار تخصيص دادن يك دقيقه از وقت خود به باز بيني عملكردها.

6- و مشاهده اينكه آيا عملكردها در جهت اهداف قرار دارند يا نه



تمجيد يك دقيقه اي:

تمجيد يك دقيقه اي زماني خوب اثر خواهد كرد كه شما:

1- از اول به افراد زير دست خود بگوييد كه با كمك باز خوري مناسب به آنها اجازه مي دهيد ،پي ببرند كه كارشان را چگونه انجام مي دهند .

2- افراد تحت سرپرستي خود را بلافاصله بعد از انجام عمل درستشان تمجيد كنيد .

3- آنچه را كه درست انجام داده اند برايشان بازگو كنيد – در اينكار صراحت داشته باشيد .

۴- احساس خود را در مورد كار درستي كه انجام داده اند و اينكه چگونه انجام آن به سازمان و ديگر افرادي كه در سازمان كار مي كنند كمك مي نمايد ،ابراز كنيد.

5- لحظه اي سكوت كنيد و به آنها فرصت دهيد تا حس كنند كه چقدر از كارشان خوشحال هستيد .

6- آنها را تشويق كنيد تا كارهاي بيشتري را به همان صورت انجام دهند .

7ا افرا د خود به طريقي كه نشان دهد از موفقيتشان در سازمان حمايت مي كنيد دست داده يا ارتباط بر قرار نماييد.

سرزنش يك دقيقه اي:

سرزنش يك دقيقه اي در صورتي مؤثر واقع مي شود كه شما:

۱- از قبل به افراد تحت نظارت خود درباره چگونگي كارشان بطور واضح و قابل فهمي نظرتان را بگوئيد .

2- بلافاصله بعد از عمل اشتباه آنها را سرزنش كنيد .

3- آنچه را كه اشتباه انجام داده اند برايشان توضيح دهيد .در اين كار صريح باشيد.

4- در مورد احساسي كه از عمل اشتباهشان داريد برايشان بگوئيد ،البته نه با عباراتي كه شك و ترديد برايشان ايجاد كند.

5- براي اينكه احساسات شما را در مورد عملشان درك كنند ،چند ثانيه اي سكوت كنيد .

6- با آنها دست بدهيد يا به طريقي كه بفهمند صميمانه هواداري‌شان را مي كنيد، لمسشان كنيد.

7- به آنها ياد آوري كنيد كه برايشان ارزش زيادي قائليد .

8- در چنين موقعيتي آنها را متقاعد كنيد كه در مورد خودشان نظر خوبي داريد، اما در مورد عملكردشان نه.

9- در آخر به آنها بفهمانيد وقتي سرزنش پايان گرفت براي هميشه تمام شده است .



مديريت ABC

علامت اختصاری فعال كننده‌ها،رفتارو پی آمدها است .

ABC Management

فعال كننده‌ها          A=Activators

رفـــتـــــــار           B = Behavior

پي‌آمدها                    C=Cansequences



1- فعال کننده ها

A = ACTIVATORS

امـوري كـه شخـص بـايد پيش از آنـكه عملكرد شايسته را داشته باشد انجام دهد.



2- رفتار

B = BEHAVIOR

عـمـلكـردي است كـه فـرد مي‌خـواهـد.



3- پی آمد ها

C = CANSEQUENCES

آن چـه كه بعـد از رفـتار روي مي‌دهـد.

برتری مدل برای مديران در اين است كه، هر گاه كسي در سطح دلخواه عمل نكند، مي‌توان علت را به اشكال ناشي از فعال‌كننده‌ها،رفتار و يا اشكال ناشي از پي‌آمدها نسبت داد.



سيستم  PRICE

- يك سيستم پيشرفت بهره‌وري است كه بوسيله « رابرت لوربر» بوجود آمده است.



1- شناسايي

p = pin point

به شناسائي يك يا چند حوزه عملكرد كليدي اشاره مي‌كند، كه مدير در پيشرفت آنها مي‌كوشد.



2- ثبت کردن

R = Record

ثبت کردن عملکرد فعلی.



3- دخالت دادن

I = Involve

شامل اقدامات زير است:

1- آگاهي دادن به گروه.

2- به تـوافق رسيدن در مورد معيارها و استراتژي‌ها .

3- تعيين هدف‌هاي فردي.

4- معين كردن پاداش و بازخور.



4- آموزش

C = Coach

شامل مديريت پي‌آمدها بوسيله تحسين پيشرفت، توبيخ عملكرد و جهت بخشي مجدد خطاهاي مردم بي‌تجربه است.



5-ارزیابی کردن

E = Evalution

ارزيابي شكلي رسمي براي شناسايي پيشرفت در اختيار مدير مي‌گذارد و استراتژي‌ها و هدايت بخشي‌هاي آينده را ارزيابي مي‌كند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 تير 1391برچسب:, توسط روح الله ماسوری |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.